Sunday 13 May 2012

Tamadun India

     Setelah dikenalpasti, tamadun India antara tamadun awal yang banyak merungkai seribu satu misteri dalam kehidupan masa kini. Sekian lama ia telah ditelan zaman, tamadun India merupakan tamadun yang telah lebih 5000 tahun dan memepunyai bahagian kerangka masa yang tertentu seperti Zaman Pra sejarah, Zaman Veda, Zaman Dinasti Maurya, Zaman Empayar Gupta, Zaman Kerajaan Islam, Penjajahan Portugis dan Belanda, Zaman pemerintahan British, dan zaman Merdeka. Zaman ini telah dilalui dan mempunyai pelbagai tranformasinya yang tersendiri. Ia dapat dilihat dari sudut corak pemerintahan dan ciri-ciri tamadun itu sendiri yang secara amnya adalah sifat dalaman dan luaran semasa zaman ini berkembang. India merupakan Negara yang kaya dengan nilai-nilai budaya ketamadunan yang diwarisi sejak turun-temurun. 
    
      Bharata merupakan seorang pemerintah India pada ketika itu yang mana nama Negara India adalah berasal dari beliau. Beliau merupakan seorang pemerintah yang agung dan berjiwa rakyat. Dengan itu, rakyat mengangkat beliau antara pemerintah India yang berkaliber. India merupakan Negara terawal dalam memperkembang ajaranj Hindu. Disini lah lahirnya agama Hindu dan telah disebarkan ke seluruh pelosok dunia. Sebagai buktinya penemuan arkeologi di lembah sungai Indus seperti patung-patung berbentuk seolah-olah seperti shiva-linga dan kolam permandian yang digunakan untuk tujuan kerohanian. 
     
     Agama islam telah berkembang pesat bagai cendawan tumbuh selepas hujan. Di india, Islam telah memberikan kesan perubahan akibat daripada sumbangan yang baik terhadap institusi di Negara tersebut. Sumbangan yang paling besar ialah dalam bidang keilmuan. Pda masa itu, masjid-masjid telah banyak dibina dan dijadikan tempat penyabaran ilmu. Semasa zaman kerajaan Moghul, baginda telah mendirikan perpustakaan kerana kecitaannya terhadap ilmu. Semasa zaman ini, ramai sarjana hebat telah dilahirkan. Selain itu, muncul satu bahasa iaitu Urdu. Ia ditulis skrip Arab tetapi diubah untuk mewakili bunyi Arab.




No comments:

Post a Comment